Jak poradzić sobie z korozją na błotniku?

korozja na błotniku samochodowymWłaściciele samochodów często zmagają się z problemem korozji, zwłaszcza na błotnikach. Zjawisko to jest szczególnie powszechne w Polsce, gdzie zmienne warunki atmosferyczne oraz stosowanie soli drogowej, sprzyjają powstawaniu rdzy. W niniejszym artykule przedstawiamy sprawdzone metody walki z korozją oraz sposoby na utrzymanie karoserii w doskonałym stanie.

 

Rozpoznanie problemu

Pierwszym krokiem w walce z korozją jest jej szybkie rozpoznanie. Rdza może pojawić się zarówno na powierzchni lakieru, jak i w głębszych warstwach karoserii. Zazwyczaj objawia się ona brązowymi plamami, które mogą być widoczne gołym okiem lub podczas dokładniejszego oglądania pojazdu. Warto regularnie kontrolować stan błotników, zwłaszcza po zimie, gdy wpływ soli drogowej jest największy.

 

Usuwanie korozji

Jeśli zauważymy na błotniku, progach, nad zderzakami lub w innych miejscach oznaki korozji, niezbędne jest jej usunięcie. W zależności od stopnia zaawansowania rdzy, można zastosować różne metody. W przypadku niewielkiej korozji powierzchniowej wystarczy zastosowanie papieru ściernego o średniej gradacji oraz specjalistycznych preparatów antykorozyjnych. Należy jednak pamiętać, aby po zabiegu zabezpieczyć miejsce przed ponownym wystąpieniem rdzy, np. poprzez nałożenie warstwy podkładu i lakieru.

W sytuacji, gdy korozja jest bardziej zaawansowana i dotyczy głębszych warstw karoserii, konieczne może być jej częściowe wycięcie i zastosowanie nowych elementów.

 

Zapobieganie korozji

Oczywiście najlepszym sposobem walki z korozją jest jej zapobieganie. Aby utrzymać błotniki w doskonałym stanie, warto stosować się do kilku prostych zasad. Po pierwsze, regularne mycie samochodu – zwłaszcza w okresach, gdy na drogach używana jest sól – pozwoli usunąć z karoserii szkodliwe substancje. Po drugie, warto zainwestować w specjalistyczne preparaty antykorozyjne, które można aplikować na błotniki oraz na inne narażone na rdzę elementy karoserii.

Kolejnym ważnym aspektem jest kontrola uszczelek i przepustów wodnych. Uszkodzone uszczelki mogą prowadzić do przedostawania się wody do wnętrza błotnika, co sprzyja powstawaniu korozji. Warto także zwrócić uwagę na stan podwozia – jego uszkodzenia mogą prowadzić do przecieków i zawilgocenia błotników.