Z JAKICH MATERIAŁÓW WYKONANE SĄ ZDERZAKI SAMOCHODOWE?

Produkcja zderzakaZderzak samochodowy to najbardziej wysunięty element karoserii pojazdu zarówno z przodu, jak i z tyłu. Wpływa na estetykę samochodu, ale to nie jest jego podstawowe zadanie. Najważniejszą funkcją zderzaków jest niwelowanie skutków kolizji drogowych. Amortyzuje on energię kinetyczną wytwarzaną podczas zderzenia z przeszkodą lub innym pojazdem. Odpowiada więc za kwestię bezpieczeństwa — zarówno auta, jak i pasażerów czy pieszych. Z tego też względu materiały użyte do produkcji zderzaków nie są przypadkowe.

 

ZDERZAKI SAMOCHODOWE Z TWORZYW SZTUCZNYCH, ALE NIE TYLKO

Zderzaki samochodowe muszą być nie tylko solidne, ale również cechować się odpowiednio sprężystą konstrukcją. Tylko wtedy zagwarantują amortyzację w momencie zderzenia. Dlatego też podstawowym materiałem użytym do ich produkcji są tworzywa sztuczne, głównie polipropylen (PP) i poliwęglany (PC). Jednocześnie głównych ich elementem jest stalowy kształtownik, czyli tzw. belka. Stanowi on wzmocnienie poziome na przednim i tylnym pasie samochodu. To właśnie na belce skupia się największe obciążenie podczas zderzenia z przeszkodą. Od zewnątrz stalowy kształtownik obłożony jest pianką EPP, która stanowi elastyczne wypełnienie zderzaka. Wypełnienie też odgrywa ważną rolę, ponieważ rozprasza energię kinetyczną i niweluje hałasy — nie tylko przy zderzeniu, ale i podczas codziennej jazdy. Pianka EPP jak dotąd okazała się najlepszym materiałem do tego celu. Łączy w sobie wytrzymałość mechaniczną z wysoką elastycznością, dzięki czemu skutecznie tłumi energię uderzenia, a dodatkowo zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa dla pieszych w przypadku zderzenia z pojazdem.

Zderzak samochodowy musi wyróżniać się odpowiednio wyprofilowanym kształtem. Tworzywa termoplastyczne, jak np. polipropylen czy poliwęglan, nadają się do łatwego formowania wtryskowego. Dzięki temu można nadać osłonie pożądanej geometrii.

We współczesnych samochodach coraz częściej w konstrukcje zderzaka wbudowane są różnego rodzaju inne elementy, w tym m.in. elektronika, np. czujniki parkowania, kamery cofania, światła przeciwmgielne, a niekiedy również dodatkowe wloty powietrza.